top of page

JUNI 2021


Tenkte jeg ville dele et spennende vitnesbyrd med deg fra arbeidet her nede i Polen og samtidig ønske deg en velsignet sommer.


“Gudfeldigheter”

Gudfeldighet er ikke et ord du finner i Den Norske Ordboken, men det er en veldig god beskrivelse av hva vi nylig opplevde her i Lublin. For noen uker siden hadde vi dåp og siden sommeren er kommet for fult bestemte vi oss for å ha dåpen utendørs, i en nærliggende nasjonal park, og samtidig bruke anledningen til å ha en liten picnic med menigheten.Før dåpen hadde jeg en kort undervisning om dåp, og mens jeg snakket var det et ektepar som var på tur i skogen som stoppet opp og lyttet. Da jeg var ferdig tok de kontakt og det viste seg at de hadde en spennende historie.De hadde tatt imot Jesus som frelser for en tid siden, men det var ingen kristne som hadde vitnet for dem. De hadde bare lest i Bibelen, og på den måten kommet til tro på Jesus. De fortsatte å lese og kunne se at de trengte å bli døpt, men kjente ingen som kunne døpe dem. De søkte litt på nettet men viste ikke hva som var hva, og bodde i en liten landsby hvor de ikke viste om noe evangelisk alternativ.


Også blandt de internasjonale studentene så gjør Gud ting. På bilde til venstre ser vi Isac fra Kenya bli døpt. Da han er en av studentene som er blitt frelst, etter at han kom til Lublin. Nå er han aktivt med å hjelper i menigheten samtidig som han også studerer.
En av de internasjonale studentene blir døpt

Samme lørdag som vi hadde dåp var de ute å gikk en tur i skogen. Mens de ruslet av gårde kunne de plutselig høre noen snakke om dåp. Nysgjerrige gikk de nærmere og kunne se en hel del folk samlet, og en som stod og undervist om dåp. Dette kunne umulig være en tilfeldighet! Etter at jeg var ferdig med å undervise tok de kontakt med Marek Charis, som nå er hovedpastoren for menigheten, og spurte om de også kunne bli døpt. Han snakket litt med dem og kunne se at de hadde forstått Evangeliet og tatt imot Jesus som frelser og Herre — så da var jo det neste naturlige steg å bli døpt.

Også blandt de internasjonale studentene så gjør Gud ting. På bilde til over ser vi Isac fra Kenya bli døpt. Da han er en av studentene som er blitt frelst, etter at han kom til Lublin. Nå er han aktivt med å hjelper i menigheten samtidig som han også studerer.


Etter dåpen tok de del i menighetens picnic og fant ut at de faktisk kjente et av ekteparene i menigheten. Ekteparet bodde i samme landsby som dem og siden denne landsby er et stykke fra Lublin, hadde de startet en liten husmenigheter i deres hjem. Før dagen var over hadde de knyttet kontakt og avtalt å bli med i deres husfellesskap.


Høsten er moden

Jeg kjente noe våknet i meg når jeg hørte deres vitnesbyrd, for de siste 3-4 årene har jeg ved gjevne mellomrom møtt andre med lignende historier. De har ikke kjent noen kristne, men har begynt å lese i Bibelen. De har forstått at de må bli frelst og at de også må bli døpt. Jesus sier i Johannes 4:35: “… Løft blikket og se på markene! De står alt hvite mot høst …” og dette gjelder Europa i dag. Det er ikke høsten som er problemet men mangelen på arbeidere. Derfor sier Jesus at “… Høsten er stor, men arbeiderne få. Be derfor høstens herre sende ut arbeidere for å høste inn grøden hans …” (Luk 10:2). Hvor mange som i år kommer til å bli frelst i Europa er faktisk litt opp til oss. Gud er mer enn klar, høsten er allerede moden — men hvor er arbeiderne? La oss gjør som Jesus sier — la oss inderlig be om at høstens Herre må sende ut arbeidere. Bønn og villighet til å gå en god oppskrift på vekkelse og det har vi virkelig opplevd de siste månedene her i Lublin. Dette året har vi hatt bønn hver morgen, hvor vi blant annet ber for byen, områdene rundt og at Gud må kalle på mennesker. Derfor tror jeg ikke det var tilfeldig at dette ekteparet var på tur i skogen nøyaktig når vi som menighet var der, og nøyaktig når jeg stod og snakket om dåp. Vi opplever at mennesker er mer åpne når vi er ute å evangeliserer — og jeg er overbevist om at dette er et direkte resultat av bønn. For et par uker siden var jeg og en venn ute på gaten for å snakke med folk og vi opplevde at alle vi stoppet var “guddommelige treff”.


Alle kan vi gjør litt

Vi er utrolig takknemlige for alle dere som er med å støtter det arbeid vi gjør her i Polen. Det er takket være dere at vi kan gjør det vi gjør. Selvfølgelig vet vi at Gud er vår forsørger, men Gud bruker ofte mennesker — og for oss er dere det redskap Gud bruker til å forsørge det arbeid vi står i. Vi er derfor takknemlige både til Gud og til dere og ber om at Gud må lønne dere rikelig igjen. Vi vil også ønske alle av dere en fantastisk sommer! Vennlig Hilsen — Kasia & Ronald Gabrielsen :-)




Udvalgte blogindlæg
Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags
Følg os
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page