top of page

Det er flere kristne i Saudi-Arabia enn i Polen


De hvite feltene på dette kartet representerer kommuner i Polen som ikke har noen evangelisk menighet. De røde feltene indikerer områder med fire eller flere menigheter, mens de lyse gule feltene viser områder med én til tre menigheter.


Her kommer en litt generell blogg om behovet for misjon i Europa, og ikke minst i Polen, hvor Kasia og jeg arbeider. For mange er Europa et kristent kontinent, så hvorfor bruke tid, penger og krefter på misjon i Europa? Men ideen om at Europa er et kristent kontinent er kun en myte. Ja, de tusenvis av kirkebygg man kjører forbi i Europa vitner om at Europa har vært et kristent kontinent, men det er lenge siden dette var en realitet.


I Polen har de aller fleste hørt om Jesus, men problemet er at den Jesus de har hørt om ikke er den Jesus Bibelen presenterer. De kjenner til den katolske kirken, men de forbinder ikke kirken med de gode nyhetene som evangeliet er.


I 2014 var det en undersøkelse som viste at 58 % gikk i kirken hver uke (dette tallet har falt en del de siste årene). Men av disse 58 % som sa at de gikk i kirken hver uke, sa 83 % at de aldri hadde opplevd Guds nærvær. Dette forteller meg at selv om det finnes tusenvis av katolske kirker i Polen, så gjør disse kirkene ikke en særlig god jobb med å fortelle folk om Jesus.


Hvorfor misjon i Polen?

I Polen finnes det omtrent 500 registrerte evangeliske menigheter. Dette betyr at det er cirka én kirke per 80 000 innbygger. Av de 2 500 kommunene i Polen, er det 2 219 som ikke har en evangelisk menighet.

Ifølge Joshua Project er det faktisk flere evangeliske kristne i Saudi-Arabia enn i Polen. Ikke nok med det, men de evangeliske kristne vokser også raskere i Saudi-Arabia enn i Polen. Dette burde åpne våre øyne for behovet for misjon i Polen.


Polen har et stort behov for misjonærer og menighetsplantersker, og blant de europeiske landene har jeg inntrykk av at Polen har blitt noe oversett. For eksempel finnes det flere utenlandske misjonærer i byen Berlin enn i hele Polen.


Du trenger ikke å være predikant for å drive med misjon eller være menighetsplanter. Når man starter en menighet, er det mange forskjellige oppgaver som trengs – som praktisk hjelp, lydteknikk, lovsang, å ønske folk velkommen, lede disippelgrupper med nye troende, osv. Det er mange som sitter passive i norske menigheter, som det kunne vært stort behov for i misjonsarbeid, selv om de kanskje ikke er evangelister eller predikanter.


Dette er grunnen til at Kasia og jeg valgte å flytte fra Danmark til Polen i 2014 for å arbeide med misjon og menighetsplanting. I løpet av årene vi har vært her, har vi engasjert oss i både evangelisering, bibelskole, nødhjelp, og oppstarten av to menigheter – en polsk menighet og en internasjonal menighet.


Takk til dere som står med oss

Det er kun takket være bønn og støtte fra venner og kjente, som har gjort det mulig for oss å gjøre det vi gjør her i Polen. Derfor setter vi utrolig stor pris på alle dere som står sammen med oss i arbeidet. Dette betyr utrolig mye for oss, og vi ber også daglig om at Gud må velsigne dere rikelig igjen.




T-skjorte evangelisering

Vi ønsker å trykke T-skjorter til de som går i menigheten og som er villige til å bruke T-skjorten på skolen. Dette vil være en veldig god måte å gjøre menigheten synlig blant studentene. Men for å trykke nok T-skjorter, trenger vi en del ekstra støtte. Ønsker du å bidra til dette prosjektet? I så fall vil vi være utrolig takknemlige!


Hjertelig takk til dere som

er med og støtter økonomisk

Du kan nå også støtte via VIPPS.

Vårt vipps nummer er: 542239

Du kan også bruke følgende

bank konto nummer:

NORGE: 3080.30.41373


Er du fra Danmark kan du støtte via Europe Harvest Center

Europe Harvest - GaverReg. nr: 1551 Konto: 16772984


Mobilpay 15308

Gaver til Europe Harvest Center er fradragsberettigede.



Udvalgte blogindlæg
Seneste blogindlæg
Arkiv
Sorter efter tags
Følg os
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page